Thursday 18 April 2013

vtec tuning: MAJALAH KERETA

vtec tuning: MAJALAH KERETA

vtec tuning: vtec tuning artikel

Apabila dikatakan tentang PERFORMANCE ramai yang beranggapan sesuatu Part yang berjenama dan harga yang menjangkau ribuan ringgit. Ianya salah sama sekali kerana untuk mendapat HP yang tinggi memerlukan pemahaman yang luas di dalam Permasaan dan Pengapian, Timming dan Remapping amat penting untuk sesebuah kereta yang digunakan untuk Drag dan Streets Race........
Tidak dengan Kekuatan enjin, kadar berat sesebuah kereta juga perlu di ambil kita agar kereta itu dapat memecut dengan Sepantasnya ketika padel minyak ditekan

Part Yang Perlu Di Tukar Untuk Permulaan Peningkatan HP
1. Air intake..

Kadar penerimaan angin ditentukan oleh penapis angin yang berfungsi menghalang udara kotor masuk ke kebuk pembakaran disamping itu secara makenikal ianya akan menajamkan lagi kadar penerimaan angin untuk sistem pembakaran....






2. Plug                          
Kadar pengapian juga akan membantu menpercepat lagi pembakaran untuk engin kereta kita..
Disarankan agar anda membeli Plug yang betul betul berjenama dan semasa membeli sila periksa terlebih dahulu kepalanya agar anda tidak terbeli plug yang dah di Recycle.....( PENTING )






3. Exhaust Piping
 Sisa pembakaran harus dibuang dari kebuk pembakaran dengan segera agar ianya tidak mengganggu sistem pembakaran yang seterusnya..
bagi kereta berketegori NA anda disarankan menukar kepada piping      2 1/2 terus ke mufler. Disamping tough yang tinggi dikeluarkan oleh engin, ianya juga akan mempercepatkan lagi pusingan PRM kereta tersebut...







4. Cam Pulley
Terdapat pelbagai jenama untuk cam pulley racing seperti Aerospeed, Jun ,Skunk2, Toda dan banyak lagi…ianya bukan masalah untuk anda meng-upgrade engine anda, Konsepnya 1, Talaan mestilah tepat..Pelbagai setting yang dibuat mengikut kepakaran makenik masing masing..Tetapi setting Yang betul mengikut Format Racing adalah Advance pada pulley intake dan Retard pada pulley exhaust..Lakukan dengan berhati-hati.pastikan skru diketetkan sepenuhnya, Pusing secara manual crank pulley sebanyak 4 pusingan untuk memastikan piston anda tidak mencium valve anda *bagi mereka yang memakai piston 16b and 18c*.   Hidupkan engine dan cuba uji kepantasannya dengan memggunakan stopwatch

5. RACING CHIP
Chip yang didatangkan pada kereta anda tidak lagi mampu memberi maklumat yang tepat setelah disetting bermacam ragam, fungsi chip adalah menberi segala maklumat kepada ECU tentang timming kemasukan minyak dan pengapian, chip standard yang didatangkan dari stok kilang mempunyai timming yang terhad dan ianya tidak sesuai untuk kereta yang telah dijadikan jet pesawat…Fungsi Racing Chip adalah memberi segala maklumat tentang REMAPPING timming dimana ianya memberi kelebihan penghantaran petrol dan udara kedalam kebuk pembakara, system ignition juga di setting sepenuhnya agar engine kereta anda tidak terasa lembik seperti dalam keadaan standard…
Terdapat pelbagai jenis CHIP yang dikeluarkan oleh otai-otai racing luar negara seperti JUN, SKUNK2, SPOON, FEEL dan lain-lain lagi..Terpulang pada anda mana satu anda rasa sesuai untuk kereta anda..
Dan bagi saya, SKUNK2 pilihan saya kerana ianya telah terbukti dalam setiap perlawanan yang saya sertai…
Anda boleh dapatkannya pada laman utama     

6. RACING CLUTCH
Clutch lama anda mungkin tidak dapat lagi menampung beban kereta anda, anda patut menukarkan kepada jenis Heavy Duty, tidak kira apa jenis keluaran yang penting kereta anda bagaikan pesawat apabila launching dan anda tidak rasa tersiksa menekan clutch apabila berada di dalam kesesakan…

PORT & POLISH
Disamping kapasiti yang lebis besar, ianya juga memberikan pengaliran yang licin kepada injap masukan dan pengeluaran gas exhaust, kerja ini perlu berhati hati dan hanya makenik yang berpengalaman sahaja yang patut kita percayai..Bukan semua port perlu dibesarkan dan dilicinkan, setiap kerja ada konsepnya..

7. RACING CAM
Pelbagai jenis dan pelbagai harga ditawarkan untuk anda, bagi sesebuah kereta berketurunan NA terutamanya dari jenis VTEC, Kekuatannya benyak bergantung kepada KEPALA SELINDER,, Jadi dengan penukatan Racing Cam ianya memberikan lebihan campuran kemasukan dan timming juga telah berubah..anda juga disarankan agar menukar set Racing Spring, Retainer, dan Valve agar pekara seperti valve broken tidak berlaku.

8. PISTON
Bagi mereka yang ingin budget, piston dari model b16b atau b18c sudah cukup mamadai untuk kereta mereka yang dari model b16a..Kedua dua model ini mempunyai kubah yang tinggi untuk memberikan lagi tahap kompressi dalam kebuk pembakaran mereka..






9. CRANK, ROD DAN FLYWHEEL..
Dalam part ini ada telah melangkah kepada stage 2 dalam pembikinan engine anda..Anda memerlukan lebihan modal untuk mengupgrade atau menukar part ini..Tanya makenik anda samaada beliau boleh mengupgrade part ini dengan mengurangkan kapasiti beratnya…JUN type3 memberi pakej untuk part ini, anda pasti berpuas hati dengan apa yang ditawarkan samaada dari segi HP nya mahupun harganya..





10. Force induction
Anda telah melangkah kepada part penghabisan..dengan pemasangan turbo kereta anda bukan lagi berada balam ketegori NA, ianya memang sesuai dijadikan DRAG CAR…
Pastikan anda memikir sebelum melakukan pemasangan ini kerana anda memerlukan perbelanjaan yang tinggi disamping penyelenggaraan yang kerap…harap anda dapat manfaat dengan apa yang saya ceritakan di sini.



 sumber

No comments:

Post a Comment